ett inlägg dedicerat till min man

Som hästskötare så tycker man ju otroligt mycket om sina hästar. Vi lägger ner så otroligt mycket tid och energi på våra djur och dom blir ens bästa vänner. Så funkar det för mig i alla fall. Ändå så måste man väl få ha favoriter. Några speciella som man får extra bra kontakt med på ett eller annat sätt.

I mitt fall så är det en mycket speciell herre. Pleading. För lite drygt två år sedan, den 17 mars 2010 så kvalade ett framtidshopp hos Stefan, men hästen hoppade och gjorde sig illa något grymt. Han fick en fraktur på kotsenbenet och skulle avlivas. Vi fick hem honom till våran gård för att ge honom en chans att läka ihop.

Det gick fortare än vad vi räknat med och i slutet av sommaren så började jag köra honom på skrittbandet och så småning om i vagn. Han hade blivit otroligt pigg och hingstig och han började joggas. Benet läkte mer och mer och man kände också vilken otroligt fin häst det rörde sig om. Han började gå fort och allting såg mesta dels just ut hela hösten. Dock hade han, och har än idag, väldiga problem med sina framfötter och det störde honom. Han var "oduglig" hela vintern tills vi hittade rätt i balanseringen och han blev bättre och bättre.

Den sjunde september 2011 kvalade han för oss på 18,1 med lätthet. 13 dagar senare debuterade han på Örebro och vann hur enkelt som helst med två längder. En av de mest underbara kvällarna i mitt liv. Vi har kämpat så otroligt mycket för den här hästen och det var som om att en sten lyfte från hjärtat. Han fick visa hur grym han är.

Kämpar på än idag med den här hästen, ingen lätt kille. Han har haft en kortare vistelse på ute hos Stefan men nu här han hemma igen efter att ha blivit kastrerad. Jag hoppas att hans problem kan släppa och att han kan få bli bra på riktigt. Han har hunnit bli fem år och har bara startat två gånger. Vi vet vad han kan. En underbar individ och han gör mig så lycklig varje dag! Vi har varit med om mycket tillsammans, hoppas det blir många roliga stunder till.






- TravBruttan

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback